PlayStation 3 software/firmware herstel

PlayStation 3 software/firmware herstel

PlayStation 3 software/firmware problemen komen regelmatig voor, deze worden vertaald naar een foutcode of error code. Mocht jouw PS3 melding(en) geven en het systeem functioneert niet optimaal, of start helemaal niet op, dan is er waarschijnlijk een software probleem.

error codes kunnen een indicatie zijn van waar het probleem zich bevindt. Ze zijn vaak te Googlen waardoor je de oplossing misschien wel tegenkomt. Meer lezen over error codes? Op Wiki staan de meeste wel vermeld.

 

Hardnekkige PlayStation 3 software/firmware problemen

Softwarematige problemen die veroorzaakt worden door hardware zijn vaak niet eenvoudig te verhelpen. Een voorbeeld hiervan is een (defecte) Bluetooth/Wifi module die verantwoordelijk is voor de connectie van het Wifi signaal en synchroniseren van de Dualshock 3 controller. Dit probleem kan meerdere oorzaken hebben namelijk:

Je begrijpt dat het herstellen van dergelijke problemen een kwestie is van “trial and error” en daardoor een tijdrovende en dure klus kan zijn. Het ligt immers niet voor de hand waar het probleem zich bevindt.

De NOR Flash IC

Dit is een 16MB geheugen chip die als interface dient voor de Southbridge en de data van de firmware o.a voor aansturing van de Bluetooth module. Deze kan uitgelezen en gecontroleerd worden op afwijkende data met een Hexeditor. Firmware updates die vastzitten in een zogenaamde updateloop kunnen ook een gevolg zijn van corrupte data in de NOR flash IC. Op de tweede foto hieronder is de NOR IC afgebeeld.

PS4 Bluetooth module
PlayStation 3 software/firmware problemen
PlayStation 3 software/firmware problemen

Tip!

Gaat jouw PS3 gebukt onder 1 of meerdere error codes? Google er dan eens naar om te zien of daar iets over bekend is. Controleer bij beeld en/of connectie problemen met de controller ook de bekabeling en vervang deze om voor de hand liggende oorzaken uit te sluiten.

Wat doen we bij PlayStation 3 software/firmware problemen

Dit kunnen we pas bepalen op het moment dat u een dergelijke reparatie aanmeld met een klacht omschrijving. Aan de hand van die bevindingen zullen we een diagnose stellen en trachten het probleem op te lossen. Echter zijn de kosten ook moeilijk van te voren vast te stellen, ook dit wordt later met u overlegd zodra er zicht is op het probleem.

De voorkeur gaat uit naar contact via de mail, geef daarbij zoveel mogelijk informatie zoals:

  • Error code
  • Is de error spontaan verschenen of is er daarvoor wat gebeurd
  • Modelnr van de PS3
error: Content is protected !!